|
Calendaris mesoamericans
Calendaris maies i asteques
En
la constitució del calendari maia es van combinar els
següents ingredients: el cicle solar de 365 dies dividit en
18 mesos de 20 dies; el cicle lunar de 29,5 dies; el cicle de
Venus de 260 dies i el sistema numeral maia de base 20.
Sistema numeral maia de base 20
La
descomposició factorial més equitativa de 260
és
13 x 20; si tenim en compte que el sistema numeral maia era de base 20,
no ens ha d'estranyar que el calendari maia tingués 13 mesos
de
20 dies. L'única cosa que ens pot sorprendre és
que els
maies es fixaren en el tercer astre del firmament afegint el cicle de
Venus a la forta pressió del Sol i de la Lluna en
l'establiment
del calendari.
Noms i figures dels 20 dies del
mes maia
Els maies van
combinar dos calendaris paral·lels; el primer, d'acord amb
la
naturalesa, prioritzava el cicle solar de 365 dies amb 18 mesos de 20
dies, al final dels quals afegien 5 dies complementaris. El segon
calendari és estrictament religiós i combina el
cicle de
Venus amb el sistema numeral de base 20; així el calendari
religiós té 13 mesos de 20 dies. Els dos
calendaris es
combinen en un gran cicle - anomenat la Roda Calendárica -
que
inclou 52 anys solars i 73 religiosos, al final del qual tornen a
coincidir les mateixes dates dels dos calendaris.
Noms i figures dels 19 mesos del
calendari maia
Per a entendre
la cosmologia maia, és important que ens fixem en les grans
unitats de temps elaborades a partir dels seus coneixements
matemàtics i de la seva relació amb els conceptes
religiosos:
kin
Dia
uinal Mes
de 20 dies
tun
Any de 18 uinals = 360 dies
katun 20
anys tun = 7200 dies
baktun 20 katuns = 144000 dies
Els
maies van
establir, com a inici de la seva cronologia, una llunyana data en el
temps que consideraven que era el dia de l'última
creació
del món; hi ha diverses interpretacions respecte
d'això
però les més acceptades són l'any 3114
aC o el
2853 aC.
El
calendari
Tzolkin estructurava el cicle sagrat de 260 dies amb el calendari Haab
o cicle civil de 365 dies dividit en 18 mesos de 20 dies i un de 5
dies. Per a ambdós còmputs, els maies es basaven
en un
gran coneixement de l'astronomia i de la gnomònica (estudi
de
les ombres produïdes pel Sol). En la combinació
dels dos
calendaris hi havia un punt crític que tènia lloc
quan
els dos inicis coincidien de nou al cap de cada 52 anys, en un gran
cicle denominat “Gir del Calendari”; aquell era un
moment
temut ja que es creia que al final d'algun dels cicles es podria
produir la fi del món. A més, l'estudi del
període
sinòdic de Venus feia que cada dos cicles de 52 anys
coincidís també amb l'inici del
període de Venus.
Aquesta circumstància va convertir Venus en el
més
temible dels astres-déus.
Restes del Temple de Venus a
Chichen Itza (Foto E. Farré)
Símbol de Venus al
Temple de Venus de Chchen Itza
(Foto E. Farré)
Hi ha moltes
construccions maies que combinen la funció sagrada amb
l'astronòmica: el temple J de Monte Albán, el
complex E
d'Uaxactun, la piràmide Kukulcán de
Cichén
Itzá ... En aquesta piràmide es produeix
anualment,
coincidint aproximadament amb els equinoccis, un fenomen solar que dura
uns cinc dies, consistent en que l'ombra d'una aresta de la
piràmide es projecta a la barana d'una de les escales que
pugen
al cim il·luminant-la de tal manera que sembla una serp. Al
final de la
barana, una escultura en forma d'un gran cap de serp no deixa cap dubte
que el fenomen era degudament observat. També el pare Diego
de
Landa, després d'haver-se dedicat a la destrucció
sistemàtica de tots els documents maies que va poder trobar,
va
començar a interessar-se per l'estudi dels costums
de la
població i va deixar anotada la cerimònia que es
duia a
terme en aquells dies en què la serp solar era visible:
... aquel
día, en la tarde, salían con gran
procesión de
gente y con muchos de sus farsantes de casa del señor, donde
se
habían juntado, e iban con gran sosiego al templo de
Cuculcán, el cual tenían muy aderezado; y
llegados,
hacían sus oraciones, ponían las banderas en lo
alto del
templo y, abajo en el patio, tendían todos cada uno de sus
ídolos sobre hojas de árboles que para ello
había
y, sacada la lumbre nueva, comenzaban a quemar en muchas partes
incienso y a hacer ofrendas de comidas guisadas sin sal ni pimienta y
de bebidas de habas y pepitas de calabaza; y quemando siempre copal,
sin volver los señores a sus casas, pasaban cinco
días y
cinco noches en oraciones y en algunos bailes devotos.
Hasta el
primer día de Yaxkin andaban los farsantes estos cinco
días por las casas principales haciendo farsas y
recogían
los presentes que las daban y todo lo llevaban al templo donde,
acabados de pasar los cinco días, repartían los
dones
entre los señores, sacerdotes y bailadores y
cogían las
banderas y los ídolos y se volvían a casa del
señor y de allí cada cual a la suya.
Decían y
tenían muy creído que, al postrer día,
bajaba
Cuculcán del cielo y recibía los servicios,
vigilias y
ofrendas. Llamaban a esta fiesta Chicabán.
Piràmide de Kukulkan
els dies del fenomen solar
(Chichen Itza, Mèxic)
Durant els
cinc dies passats al peu de la piràmide s'observava el
fenomen
astronòmic i es constatava que el Sol il·luminava
la barana de
l'escala en forma de serp facilitant així el descens de la
divinitat en l'últim dia. És possible que l'any
comencés a l'equinocci de primavera i que aquells cinc dies
formaren el curt mes d'Uayeb necessari per a completar el cicle anual
de 365 dies. A més, en el mes de març, la baixada
de la
divinitat per la piràmide indicaria el final de la sequera i
l'inici de l'època propícia per a sembrar,
simbolitzant
així que baixava expressament a fecundar la terra. En
l'equinocci de tardor, al setembre, el fenomen astronòmic
indicaria la meitat de l'any i l'arribada de la temporada de pluges
necessàries també per a la productivitat de la
terra;
així Kukulcán no sols s'identifica amb el Sol
sinó
que és el mateix Sol que dóna fe, baixant per la
piràmide, de la seva voluntat d'originar un nou cicle de
fecunditat, complint així amb el sentit
filosòfic,
cronològic i esotèric de la religió
maia.
Cap de la serp a la barana de la
piràmide de Kukulkan
(Foto E. Farré)
Hi ha diversos
punts de contacte entre Kukulcán i Quetzalcoatl, la serp
emplomallada o el déu del Sol dels asteques de
Teotihuacán. L'elecció de la serp com
màxima
divinitat de regeneració anual s'entén si
s'observa una
serp mudant la pell, cosa que passa diverses vegades a l'any; la serp
que surt de la pell despresa és una serp brillant i
aparentment
nova i rejovenida; en tota l'Amèrica central, la serp de
cascavell evoca el pas del temps ja que en cada muda afegeix un nou
anell a la seva cua.
Serp de cascavell asteca amb tretze segments en la seva cua (1300-1521)
(British Museum, Ethno 1849.6-29.1. Foto E. Farré)
Podem imaginar el trauma que van patir els
missioners espanyols a l'arribar a Amèrica ja que la seva
religió considerava la serp com la màxima
encarnació del diable.
|